İSTANBUL / BAYRAMPAŞA - Rıfat Canayakın Anadolu İmam Hatip Lisesi
REHBERLİK SERVİSİ
REHBERLİK SERVİSİ
Psikolojik Danışman,
· Her öğrencinin saygı duyulması gereken, değerli bir birey olduğunu bilir.
· Öğrenciler arasında ayrım yapmadan, onları oldukları gibi kabul eder.
· Öğrencilerin değerlerine, duygularına, düşüncelerine ve inançlarına saygı duyar.
· Öğrencileri kendilerini tanımaları ve geliştirmeleri konusunda teşvik eder.
· Öğrencilerin eğitimsel ve akademik seçeneklerini bilmelerine ve bu seçimlerin geleceklerini nasıl etkileyeceğin anlamalarına yardımcı olur.
· Öğrencilerin kişisel, sosyal, eğitimsel, akademik ve kariyerle ilgili ihtiyaçlarıyla ilgilenir ve öğrencilerin bu konularda gelişim göstermelerini sağlamaya çalışır.
· Öğrencilerin içinde bulundukları ortama uyum sağlamalarına yardımcı olur.
Çağdaş eğitim anlayışının hakim olduğu bir eğitim kurumunda, yönetim, öğretim ve öğrenci kişilik hizmetleri, eğitim sürecinin üç ana dalıdır. Rehberlik, öğrenci kişilik hizmetleri bünyesinde yer alan ve daha çok öğrencinin kişilik gelişimi ile ilgilenen bir hizmet alanıdır. Eğitim sürecinin bütünlüğünü oluşturan;yönetim, öğretim ve rehberlik çalışmalarının ortak amacı öğrencilerin, bedensel , zihinsel, sosyal ve psikolojik bakımdan bir bütün olarak gelişmelerini sağlamaktır. Ancak bu ortak amaca ulaşmada her alanın kendine özgü yaklaşım ve uygulamaları vardır.
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri kapsadığı alan bakımından çeşitli kişi,kurum ve grupları içine alan; işbirliği gerektiren bir hizmet alanıdır. Okulda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerindeki verimin arttırılabilmesi için okul yöneticileri,okul rehber öğretmenleri(psikolojik danışman),sınıf ,ders,eğitsel kol öğretmenleri,öğrenci aileleri ile okul aile birliği ve okul koruma derneği gibi hizmet ve destek gruplarının işbirliği sağlanmalıdır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi, belirtilen amaçların gerçekleştirilebilmesi için öğrenciyi tanıma, bilgi verme, psikolojik danışma, yerleştirme, izleme, çevre ve veli ile ilişkiler, araştırma ve değerlendirme gibi hizmet alanlarına ayrılır.
Rehberlik hizmetlerinin genel ilkeleri ise
Zorlayıcı olmamak-gönüllülük
Bireysel özelliklere saygı
Gizlilik
Tarafsızlık, hakkaniyet
Koşulsuz kabul (kişi yargılanıp, eleştirilemez),
Hizmet alanı tüm bireylere yöneliktir. Sadece sorunlu bireylere yardım değil tüm bireylerin gelişimine katkıda bulunmaktır.
Türk eğitim sisteminde rehberlik hizmetleri 1970 yılında başlamıştır. Bu hizmetlerin yürütülmesi için olanaklar ölçüsünde, okullara bu alanda eğitim görmüş Psikolojik danışmanlar "rehber öğretmen" ünvanı ile atanmıştır.. Ancak okullarda rehberlik hizmetleri sadece danışman rehber öğretmen tarafından yürütülemeyecek kadar kapsamlıdır. öğretmenler sınıf rehber öğretmeni olarak rehberlik hizmetlerinde rol alırlar.
İstanbul Lisesinde 1970-1971 eğitim yılından bugüne rehberlik ve psikolojik danışma servisi bulunmaktadır.
Okulumuzda rehberlik ve psikolojik danışma servisi tarafından gerçekleştirilen çalışmalar kısaca şunlardır;
EĞİTSEL REHBERLİK :
Okul ve çevresi hakkında bilgi vermek,okul kurallarını tanıtmak,verimli ders çalışma yollarını anlatmak,karşılaşılabilecek güçlükler hakkında bilgilendirmeler yapmak amacıyla ;
a) Okulun lise hazırlık sınıfına gelen öğrencilere okula uyumları konusunda gerekli çalışmaların yapılması, (Okul birimlerini ve bu birimlerde çalışan görevlilerin tanıtılması, Okulun eğitim öğretim sisteminin tanıtılması,
b) Rehberlik ve psikolojik danışma servisi ve çalışmalarının tanıtılması,
c) Lise Hazırlık sınıfı öğrencilerinin velileri ile okulu, ders çalışma tekniklerini vb. gibi konuları tanıtma amacıyla toplantı düzenlenmesi,
d) Yatılı öğrencilerin yatılılık hayatına uyumlarının sağlanması için çalışmalar yapılması,
e) Disiplin ile sınıf geçme yönetmeliği ve ders çalışma yöntemleri hakkında bilgilendirme çalışmasının yapılması
BİREYSEL REHBERLİK:
Bireyin tanınması için,bireylerin ilgi ve yetenekleri,başarı ve başarısızlıkları,, kişisel ve sosyal uyum düzeyleri,zayıf ve güçlü yönleri,ilgi,tavır ve değer yargıları,yetiştiği çevrenin geliştirici ve engelleyici etkileri gibi pek çok özelliklerinin ayrıntılı olarak bilinmesi gerekir.Bunun için;
1- Öğrenci Tanıma Çalışmaları,
a) Öğrenci tanıma dosyalarının Lise Hazırlık sınıfları için düzenlenmesi,
b) Diğer sınıfların öğrenci tanıma dosyalarının incelenmesi,
c) Öğrenci tanıma anketi uygulanması,
d) Veli tanıma anketi uygulanması,
e) Beier Cümle Tamamlama testinin uygulanması, (Form B)
f) Otobiyografi ve sosyometri tekniklerinin uygulanması,
g) Gerekli görülen durumlarda psikolojik testlerin uygulanması,
2- Psikolojik Danışma Çalışmaları,
Psikolojik danışma, bireyin yetenekleri,becerileri,ilgileri,tavırları,güdüleri,kişisel ve duygusal problemleri konusunda kendisini daha iyi anlaması ve kendi kendine daha iyi kararlar alıp,problemlerini kendi kendine çözebilmesini amaçlar. Bazı teknikler kullanılarak danışman ve danışan arasında karşılıklı fikir,tutum ve duygusal etkileşime olanak veren,bireyin problemine çözüm yolu bulunmasını,tutum ve davranışlarında değişiklik meydana gelmesini amaçlayan bir süreçtir. Bunun için;
a) Okul yöneticileri, öğretmenler, aileler tarafından ve Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisince belirlenen veya kendiliğinden başvuran uyum güçlüğü gösteren öğrencilere rehberlik tekniklerinden yararlanılarak yönlendirici çalışmaların yapılması,
b) Disiplin Kuruluna gönderilen öğrencilerle öğrenci disiplin cezası almadan çalışmaların yapılması,
c) Rehberlik ve psikolojik danışma servisini aşan durumlarda devlet ve üniversite hastanelerinin ilgili bölümleri ile ilişki kurulması,
MESLEKİ REHBERLİK :
Meslek seçme,olası meslekler arasında bireyin kendisine uygun olanı belirlemesidir. Bir süreç olarak,meslek seçiminde birey kendisine açık meslekleri çeşitli yönleri ile değerlendirip, kendi gereksinmeleri doğrultusunda istenilen yönleri daha çok olan birini tercih edebilir. Bu karar kişinin hayatında verdiği önemli kararlardan biridir. Bu alanda yapılan çalışmalar;
1- Meslekler ve üst öğretim kurumlarının tanıtılması amacıyla üniversite öğretim üyeleri, iş alanlarından çeşitli meslek sahipleri, üniversite öğrencileri vb. ile işbirliği yapılarak gerekli konferans ve panellerin düzenlenmesi,
2- Üniversite giriş sınavlarında okulun genel başarı durumu ve öğrencilerin girmeye hak kazandıkları fakülte ve yüksek okulların belirlenerek liste halinde öğretmen ve öğrencilere duyurulması,
3- İlgi ve yeteneklerin belirlenmesi amacıyla test ve envanterlerin uygulanması, sonuçların değerlendirilmesi,
4- Üniversitelere akademik ve sosyal koşullarını tanımak amacıyla gezilerin düzenlenmesi,
KÜLTÜR ETKİNLİKLERİ :
Sosyal ilişkileri geliştirmek, sanat olaylarına ilgiyi aşılamak amacıyla resim, sinema, tiyatro, edebiyat, sanat tarihi, dans, folklor vb. alanlarında etkinlikler düzenlenmesi,
KONFERANSLAR :
Bedensel ve zihinsel gelişme, eğitim ve ruh sağlığı vb. konularında öğrenci, aile ve öğretmenlere konferanslar düzenlenmesi,
ÖĞRETMENLERLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR :
1- Sınıf öğretmenleri genel çalışma programlarının hazırlanması, sınıf öğretmenleri dosyasının düzenlenmesi,
2- 1. Dönem sonu öğrenci başarı durumlarının liste halinde belirlenip öğretmenlere dağıtılması,
3- Rehberlik Okul Yürütme Komisyonunca rehberlik çalışmaları ve Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin çalışma programının incelenmesi,
4- Öğretmenlerle Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin işbirliğinin sağlanması,
5- Gerekli olduğu zaman sınıf öğretmenleri toplantıları düzenlenmesi,
AİLELERLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR :
1- Eğitim ve öğretimde işbirliği amacıyla Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisince öğretmenler, sınıf müdür yardımcıları ve ailelerin katılacağı toplantıların düzenlenmesi,
2- Eğitim-öğretim, ruh ve beden sağlığı vb. konularda gerekli konferansların düzenlenmesi,
3- Gerekli görüldüğü konularda ailelerle ferdi ve grup toplantılarının yapılması.